ავტომობილი დიდი პოტენციალითა და განვითარების პატარა ისტორიით Saab -ის ისტორია

სააბი (SaaB) – ასე ჰქვია შვედურ ავტომწარმოებელ კომპანიას, რომელიც 1945 წელს დაარსდა. თუმცა, მას მანამდე წინ უძღოდა 1937 წელს შექმნილი Saab AB, “Svenska Aeroplan Aktiebolaget” (“შვედური თვითმფრინავების კორპორაცია”), შვედური საჰაერო კოსმოსური და თავდაცვის კომპანია, რომელიც შვედეთის საჰაერო ძალებისთვის თვითმფრინავების აშენების მიზნით შეიქმნა ქვეყნის ნეიტრალიტეტის დასაცავად, რადგან ევროპა მეორე მსოფლიო ომს უახლოვდებოდა. როდესაც ომი დასასრულს მიუახლოვდა და მოიერიშე თვითმფრინავების ბაზარი შესუსტდა, კომპანიამ დაიწყო ახალი ბაზრების ძებნა დივერსიფიკაციისთვის.

ავტომობილების დიზაინზე მუშაობა დაიწყო 1945 წელს და შეიქმნა პირველი “X9248”, რომელიც შემდეგ ოფიციალურად გახდა ცნობილი, როგორც „პროექტი 92“. Saab 92 წარმოებაში შევიდა 1949 წლის დეკემბერში. 1950-იანი წლების შუა პერიოდში გაიყიდა 20000 მანქანა. 92 1955 წელს საფუძვლიანად გადაკეთდა და დაარქვეს “Saab 93”. შემდეგ უკვე გამოვიდა უნივერსალური ვარიანტი, Saab 95, 1959 წელს. ათწლეულში ასევე გამოჩნდა Saab-ის პირველი წარმოების მანქანა, Saab 94, პირველი Saab Sonetts.

Saab-ის პირველი წარმატებული 20 წელი

წარმატების პირველი ტალღა გაჩნდა 1960-იანი წლების დასაწყისში, როდესაც Saab-მა გამოუშვა 96 – მანქანა, რომელმაც გახადა შვედური ბრენდი მსოფლიოში ცნობილი თავისი უსაფრთხო და რალისთვის რელევანტური მანქანებით. ფაქტობრივად, ერიკ კარლსონმა ორჯერ მოიგო მონტე კარლოს რალი Saab 96-ის საჭესთან – 1962 და 1963 წლებში. თუმცა, დადგა დრო, როცა ეს მოდელი უნდა შეცვლილიყო – 30 წლის წინანდელ პლატფორმაზე სხვა ახალი მანქანის დამზადებას ნამდვილად არ ჰქონდა აზრი წინსვლაში, ამიტომ დაიწყო მუშაობა გუდმუნდის პროექტზე, რომელიც შესრულდებოდა 1967 წლის ნოემბერში, როდესაც Saab-მა წარმოადგინა სრულიად ახალი 99 სტოკჰოლმში. .

Saab-ის უკუსვლა

1984 წელს ბრენდმა სრულიად ახალი Saab 900 წარმოადგინა. ამ დროისთვის სააბი უკვე ფინანსური დაღმასვლის პროცესში იყო, თუმცა, შვედები ფიქრობდნენ, რომ მათი მომხმარებლების უსაფრთხოება ყველაფერზე მაღლა იდგა, ამიტომ ყოველი 900-ის გაყიდვას კომპანიისთვის ზარალი მოჰქონდა.

Saab ამერიკელების ხელში, ანუ General Motors-ის ერა

ამერიკელებმა ბევრი ფინანსური ნოუ-ჰაუ გამოიყენეს რაც სააბს აშკარად აკლდა იმ დღეებში და ფიქრობდნენ, რომ შვედური მწარმოებელი კარგ ძვირადღირებულ ბრენდს შექმნიდა.

ასე რომ, 1994 წელს გამოვიდა მეორე თაობის Saab 900, რომელიც აშენდა GM-ის ქოლგის ქვეშ და რომელიც დიდწილად ეფუძნებოდა იმდროინდელ Opel Vectra-ს. ერთი წლის შემდეგ, შვედურმა ავტომწარმოებელმა პირველად მიიღო მოგება შვიდი წლის განმავლობაში, ასე რომ, ყველაფერი კარგად მიდიოდა.

1997 წელს აღინიშნა Saab-ის 50 წლის იუბილე. კომპანიამ გამოიყენა თავისი საიუბილეო მფლობელების კონვენცია დაძველებული 9000-ის შემცვლელის გასაშვებად: Saab 9-5. 900-ს გადაერქვა სახელი და ახლა მას ეწოდა Saab 9-3.

2000-იანები

Saab-ის მფლობელობის პარალელურად, GM ასევე ფლობდა Subaru-ს 20%-იან წილს და ჩრდილოეთ ამერიკაში Saab-ის დიაპაზონის გაფართოების მიზნით, შეუკვეთა Impreza-ს Saab-ის გადაკეთება. სწორედ ასე შეიქმნა 9-2X და ცალსახა იყო, რომ იგი სუბარუს ავტომობილი იყო.

9-2X-თან ერთად, General Motors-ის სრულმასშტაბიანი SUV, რომელიც ბაზარზე GMC, Buick, Oldsmobile, Isuzu და Chevrolet-ის სამკერდე ნიშნებით იყო, ასევე ჩამოყალიბდა Saab-ის მოდელად, როგორც 9-7X. 2005 წელს შეწყდა 9-2X-ს წარმოება, როდესაც GM-მა გაყიდა თავისი სუბარუს აქციები.

2008 წელს საჯაროდ გამოცხადდა, რომ Saab იყო “განხილვის პროცესში”, რაც გულისხმობდა ბრენდის გაყიდვის ან მთლიანად დახურვის შესაძლებლობას. დისკუსიები გაიმართა ევროპის უმსხვილეს ავტომწარმოებლებთან, ზოგიერთ ჩინურ ბრენდთან და შვედურ სუპერმანქანების მწარმოებელ Koenigsegg-თან. მას შემდეგ, რაც Koenigsegg-თან მოლაპარაკებები ჩაიშალა, GM-მა გამოაცხადა Saab-ის დახურვის განზრახვა, თუ შესაფერისი მყიდველი არ მოიძებნებოდა 2010 წლისთვის, მაგრამ ბოლო წუთს ჰოლანდიური სუპერმანქანების მწარმოებლის Spyker-ის წინადადებამ დროებით გადაარჩინა სააბი. ევროპული საინვესტიციო ბანკის მიერ შვედეთის მთავრობის მიერ გარანტირებული სესხის მხარდაჭერით (მიუხედავად მისი მტკიცედ არაინტერვენციული ეკონომიკური პოლიტიკისა), გარიგება დასრულდა 2010 წლის თებერვალში.

პირველი ახალი მოდელი, რომელიც ამოქმედდა ახალი მფლობელობის ქვეშ, იყო სრულიად ახალი Saab 9-5.

ამის მიუხედავად, სახსრების კლება დაიწყო 2011 წლის დასაწყისში და მას შემდეგ, რაც ჩინურ კონსორციუმთან შემოთავაზებული პარტნიორობა, მათ შორის Youngman და Dang Pa, დაიბლოკა GM-ის მიერ, რომელიც მაინც ინარჩუნებდა ინტელექტუალური საკუთრების უფლებებს თავის პლატფორმებზე, Saab/Spyker-მა დაიწყო ნაღდი ფულის ამოწურვა.

2011 წლის ზაფხულში, ფირმამ ვერ შეძლო პერსონალის ანაზღაურება და GM-მა განაგრძო ჩინელ პარტნიორებთან გარიგების დაბლოკვა, ფირმა ოფიციალურად გაკოტრდა 2011 წლის დეკემბერში. აქტივები უნდა ეყიდა ჩინეთის მხარდაჭერით კონსორციუმს, სახელწოდებით National. Electric Vehicle Sweden 2012 წელს, რომელმაც მოკლედ განაახლა 9-3-ის წარმოება 2013 წელს.

Saab-ის თანამედროვე ისტორია

2014 წლის 9 ივნისს, შვედურმა მედიამ გაავრცელა ინფორმაცია, რომ რიგმა კომპანიამ NEVS-ისგან შვედეთის აღსრულების ეროვნულ სააგენტოში 10,4 მილიონი SEK დავალიანება შეიტანეს. 2014 წლის 28 აგვისტოს NEVS-მა თავად მიმართა გაკოტრების დაცვის მოთხოვნას.

2014 წლის 29 აგვისტოს Saab AB-მა გამოაცხადა, რომ გააუქმა სალიცენზიო ხელშეკრულება, რომელიც NEVS-ს საშუალებას აძლევს, გამოიყენოს Saab-ის სახელი. მიზეზად NEVS-ის ფინანსური პრობლემები დასახელდა. NEVS-ის სპიკერმა თქვა, რომ კომპანია ელოდებოდა შეთანხმების ხელახლა მოლაპარაკებას კომპანიის ფინანსური პრობლემების გადაჭრის შემდეგ.

2015 წლის ივნისისთვის NEVS-მა შეიძინა ორი ახალი ჩინელი პარტნიორი, IT კომპანია და განვითარების ორგანო ქალაქ ტიანჯინისთვის. ივნისის ბოლოს NEVS-მა დაიწყო ქარხნის მშენებლობა ტიანჯინში, რომლის მიზანი იყო ჩინეთის ბაზრისთვის ელექტრო მანქანების წარმოება. ამ დროისთვის, NEVS-ს არ მიუღია უფლებები Saab-ის სახელზე და ის ავითარებდა ახალ ბრენდს ჩინეთის ბაზრისთვის. არ არსებობდა მითითება, რომ წარმოების ხელახალი დაწყება ტროლეტანში, შვედეთში, იგეგმებოდა.

2016 წლის 21 ივნისს NEVS-მა გამოაცხადა, რომ ისინი აღარ გამოიყენებენ Saab-ის სავაჭრო ნიშანს, ნაცვლად გამოიყენებენ თავიანთი კომპანიის სახელს თავის მანქანაზე, რომელიც კვლავ დაფუძნებული იქნება Saab 9-3 პლატფორმაზე. პირველი NEVS მანქანა წარმოებაში შევიდა 2017 წელს.

ka_GE